NA TOČKOVIMA JUGONOSTALGIJE: Novica je od dede i oca nasledio starog Keca... sada vozi LIMUZINU na kojoj mu zavidi pola Beograda

NOvica Marković i njegova Zastava 101, Foto: NIS

Za prosečnog Jugoslovena on je bio više od „običnog“ automobila. Modernog izgleda i dizajna kakav je pre pripadao kakvoj kapitalističkoj državi nego socijalističkoj republici, sa sobom je nosio dašak Zapada i šapat luksuza koji je postao dostupan prosečnom „radnom čoveku“. I, odjednom su ga želeli svi! Za samo mesec i po dana od početka proizvodnje razgrabljeno je prvih, skromnih 600 automobila, a uskoro su formirane i liste na kojima su strpljivi kupci čekali svoje nove, drumske ljubimce. Tako je Zastava 101, od milošte prozvana Stojadin i Kec, ušla u živote Jugoslovena...


Mnogo je priča do sada ispričano o Zastavi 101, legendarnom modelu fabrike „Zastava automobili“ iz Kragujevca. I mnoge će tek biti ispričane. Jer, iako nije bio jedini, ovaj model postao je simbol Jugoslavije, njeno „nacionalno vozilo“, „automobil decenije“ i najprodavanije Zastavino vozilo svih vremena.

Jugosloveni su ga zavoleli faktički još pre nego što je i nastao. Krajem 1970. dok je automobil još bio u fazi testiranja, slovenački „Avto magazin“ objavio je tekst i fotografije modela koji u tom trenutku nije ni imao ime. Pored šturog opisa pisalo je samo „jugo-auto“. Ipak, nešto je „kliknulo“ i – ljubav je rođena! Tekst je stvorio gužve i zahteve za uplate za novo vozilo u salonima i doveo javnost Jugoslavije do histerije za novim modelom.

Prvo zvanično predstavljanje Zastave 101 odigralo se na desetom, jubilarnom Međunarodnom sajmu automobila u Beogradu 16. aprila 1971. a zvanična proizvodnja počela je 16. novembra iste godine. U aprilu 1972. otvorena je nova, velika, moderna fabrika u Kragujevcu, opremljena najsavremenijom linijom za Zastavu 101, pa su ovi automobili uskoro preplavili jugoslovenske drumove „od Vardara, pa do Triglava“.

Iza popularnog Stojadina stajala su velika imena italijanskog Fijata, ali i tim najboljih domaćih inženjera zastave pod vođstvom legendarnog Prvoslava Rakovića. Ta sinergija stranog i domaćeg stvorila je automobil koji je u toku svoje 37 godina duge „karijere“ ostvario neverovatne rezultate. Vozio je reli. Popeo se na Ararat. Bio testiran na Himalajima. O njemu su snimljena dva filma. Kroz bespuća Afrike stigao je do Kilimandžara i nazad.

I brojke danas deluju skoro nestvarno. Od 16. novembra 1971. do 20. novembra 2008. kada je iz fabrike u Kragujevcu izašla poslednja Zastava 101, ovaj model proizveden je u ukupno 1.045.458 primeraka. 224.851 Stojadina otišlo je van granica tadašnje države. Proglašen je za automobil decenije u Jugoslaviji 1981. i bio i ostao najuspešniji model Zastave, ali i cele auto-industrije nekadašnje Jugoslavije.

Milioniti Kec svetlo dana ugledao je 1991. a rekordna godišnja proizvodnja ostvarena je 1979. kada je sa montažnih traka sišlo 88.918 primeraka ovog automobila.

Upravo te godine „rođen je“ i junak naše priče...

Četiri generacije u jednom Kecu

Četiri generacije u jednom kecu, Foto: Privatna arhiva

 
Davne 1978, moj deda Živojin, veteran iz Drugog svetskog rata, odlučio je da kupi svoj prvi automobil. Beskompromisno je to morao biti ponos Jugoslovenske auto-industrije - Zastava 101 i to crvene boje. Kredit je podignut, uplata za novo vozilo je izvršena i deda se našao, na tada uobičajenoj, listi čekanja od šest meseci za novo vozilo. U junu 1979. je pristigao telegram sa obaveštenjem da deda ima rok od tri dana da na bilo kom prodajnom placu u SFRJ nađe “slobodan” automobil. Rezervacija vozila nije bila opcija. Potera po Beogradu je krenula i moj otac Slavoljub saznaje da Zastava Promet (nekadašnja AK Kosmaj) kod Bogoslovije treba da dobije novu isporuku Kečeva. Problem je nastao, jer je isporuka pomerena i deda se našao u riziku od čekanja novih šest meseci. Međutim, kao ratni veteran, dobija od Zastave zahvalnicu za učešće u NOB-u, u vidu jednog, dodatnog dana za traženje automobila. Poslednjeg dana roka, crveni B je pronađen i, uz blaži skandal u vidu ljutih mušterija koji su nasilno želeli da izbace mog oca iz auta kako bi ga oni kupili dok je deda završavao administraciju, Stojadin je stigao u našu garažu.
— počinje priču Novica Marković, pravnik iz Beograda i sadašnji ponosni vlasnik Zastave 101 iz 1979. godine koja je, od dede, preko oca, stigla i do njega.

U međuvremenu, prošao je čitav život… Crveni Kec verno je služio za prevoz voća. Sa njim se putovalo na more. Išlo u goste. Igrao je ulogu početničkog automobila za vežbanje, ali i mladenačke limuzine na svadbi… 44 godine kasnije, 4. generacija vozi se na zadnjem sedištu.

- Tata je tokom godina dobijao veliki broj najšarenolikijih ponuda za prodaju našeg Keca, ali nikada nije prihvatio nijednu. On je mene dovezao iz porodilišta ovim automobilom kući. Isto sam ja uradio i sa dvojicom mojih naslednika - objašnjava Novica.

“Crvenko” kao mladenački automobil. Foto: Privatna arhiva

Njegovog vremešnog „crvenka“ i danas možete videti kako krstari beogradskim ulicama. Do sada je prešao 253 hiljade kilometara i - ne namerava da stane! Prošle godine, Markoviće je odvezao do Budimpešte i nazad!

- Nikada nismo obarali rekorde u kilometraži po jednom pređenom putu, ali najviše što je naš Kec prešao za jedno putovanje je bilo preko hiljadu kilometara za četiri dana. Bila je to tura kroz Srbiju kada nam se rodio drugi sin. Natočili smo pun rezervoar na NIS-ovoj pumpi, čuvenom „Dejtonu“ i krenuli - Beograd-Valjevo-Gornji Milanovac-Kragujevac-Varvarin-Kruševac-Zlatibor-Užice-Šarganska osmica-Valjevo-Beograd - priča Novica.

Pun gepek uspomena

Jedan Kec za sva vremena, Foto: Privatna arhiva/NIS

Kada je jedan automobil toliko dugo u istoj porodici, neminovno je da i sam postane deo nje. Markovići zato imaju „pun gepek“ uspomena i anegdota o njihovoj Zastavi koje rado pričaju i vole da dele sa drugima.

- Kada je moja supruga položila vožnju pre dve godine, pitala se da li ću joj zaista dozvoliti da vozi Keca. Naravno da je dobila ključeve! U početničkim danima, dešavalo joj se da joj se vozilo ugasi na semaforu i tada bi se uvek odigrao jedan kulturološki fenomen – niko nije „legao na sirenu“, nije bilo psovki ni ljutih pogleda drugih vozača… uvek bi svi strpljivo sačekali. Meni je to bilo neverovatno za današnji saobraćaj - ističe sagovornik Istorijskog zabavnika.

Tokom svoje „karijere“, njegov Kec je pretrpeo mnogo izazova. Krajem osamdesetih,  FAP 13 se svojim levim točkom popeo na desno krilo u centru Valjeva i zgnjavio ga kao konzervu. Početkom devedesetih, prevrćući se, završio je na krovu u njivi kraj Ibarske magistrale. U zimu 2004. proklizao je po autoputu i udario u već preprečeno vozilo…

NOvica i njegova Zastava na “Dejtonu”, Foto: NIS

Iako je faktički tri puta bio potpuno uništen, Markovići su uvek uspevali da ga, zahvaljujući upornosti, volji i dobrim majstorima, vrate u saobraćaj. I to u punom sjaju! Počev od 2008. Novica je krenuo u postepenu restauraciju - auto je dobio novi zadnji most i koševe, izvršena je revizija kočionog sistema i vešanja. Motor je prošao generalni remont, a karoserija farbanjem vraćena u svoju originalnu nijansu. Tokom celog ovog dugog procesa automobil je sve vreme bio registrovan i redovno vožen.

- Iako je po normativima svog vremena veteran čak i od godine restauracije, uz redovno održavanje, Kec služi kao naš svakodnevni, porodični automobil - kaže Novica.

On smatra da je osnovna snaga koja danas drži Zastavu 101 u pogonu složena mreža emocija i nostalgije koja je duboko i neizbrisivo urezana u lim ovog modela. To, kao i činjenica da nam dolazi iz vremena kada je automobil bio nešto više od skupog i bezličnog kućnog aparata koji vozi od tačke A do tačke B, od Zastave 101 stvorilo je člana mnogih porodica i ponos nacionalne industrije.

A to je značilo da su, poput porodice Marković, vlasnici ulagali napore da održavaju svoje ljubimce u pogonu i da nikako nisu odustajali od njih.

- Kao i svaki automobil, Zastava 101 se mora održavati prema fabričkim normama, uz upotrebu najkvalitetnijih maziva i delova. Kvalitet i čistoća benzina su takođe neizostavni faktor. Zastava 101 je pravljena da troši SUPER benzin od 98 oktana. Mi smo kroz decenije vožnje našeg Keca probali razne tipove benzina, kako se koji tek pojavljivao u ponudi. Ali, nekada Jugopetrol, danas NIS je uvek bio naš prvi izbor! U današnje vreme, izmenama tehnologije proizvodnje i kada je Super 98 (sa dodatkom olova) nestao, moj Kec najradije troši NIS-ov BMB 95 – ističe Novica dodajući da mu je kartica „Sa nama na putu“ olakšala snabdevanje i da njegov vremešni mezimac ima čak i omiljenu pumpu - Gazprom Petrol, poznatiji kao „Dejton“ na Novom Beogradu.

Zastavom i u naredne dekade

Zastavom i u naredne dekade, Foto: NIS

Zastave 101 danas su mahom u rukama entuzijasta. Mogu se videti kao svakodnevna vozila, hobi automobili, ali i kolekcionarski primerci. U digitalnom obliku, ovaj model našao se u mnogim kompjuterskim igrama i animacijama. U obliku minijature, u razmeri 1/43, već dugi niz godina je izuzetno tražen među kolekcionarima.

Talasu nove popularnosti Stojadina i nostalgije koju ovaj automobil izaziva među poklonicima starih vozila, doprineo je i razvoj Interneta. Zastava 101 tako danas ima svoj forum, a pronaći ćete je i na svim mrežama – od Fejsbuka, preko Jutjuba, do TikToka. To je dalo mogućnost da se vlasnici ovog modela iz Srbije povežu sa onima iz zemalja bivše Jugoslavije, ali i Čilea, Argentine, Ekvadora, Amerike, Poljske, Bugarske, Rusije, Novog Zelanda, Australije… Pored saradnje u nabavci rezervnih delova, jako popularni su i skupovi u organizaciji različitih udruženja posvećenih Zastavi.

I Novica je jedan od tih entuzijasta.

Kada sam pre 20 godina pored svog auta počeo za izučavam, ali i iskopavam istoriju Zastave 101, shvatio sam da niko nikada nije sistematizovao nasleđe tako da entuzijasta može naći podatke, a poražavajuće mi je bilo i to što, do trenutka otkrića, za većinu podataka nisam nikada čuo. Počeo sam da pišem članke o istoriji modela, a njihov uspeh i čitanost, kao i činjenica da se od tog trenutka počeo naglo buditi entuzijazam i nostalgija kod ljudi, jasno su mi pokazali da sam jednu mikroistoriju vratio na svoje mesto
— ističe on sa ponosom.
 

Foto: NIS

I uvek je isto. Kada god se objavi neki onlajn sadržaj sa Kecom, komentari jednostavno planu! Od pozitivnih i negativnih, preko duhovitih, pa sve do neverovatnih poređenja sa najsavremenijim vozilima. A to je verovatno i najbolji dokaz da je pre nego o automobilu, priča o Zastavi 101 zapravo priča o jednom fenomenu i vozilu koje na ovim prostorima ima kultni status.

Zato će stari, crveni gospodin koga vozi Novica Marković još dugo, dugo biti u centru pažnje gdegod da se pojavi. Jer, mnogo je onih koji se sa nostalgijom sećaju vremena kada je nebrojeno Kečeva jezdio domaćim drumovima.

- Kada god se parkiram, uvek neko priđe, pogleda ga, uz široki osmeh uputi lepe reči i priseti se svoje istorije vezane za Zastavu 101. Ništa lepše nego videti kako je Kec samom svojom pojavom, još nekome ulepšao jedan trenutak u toku dana - zaključuje sa osmehom Novica.

Foto: NIS